The Queen Symphony

Het Bevers Harmonieorkest en Stad Waregem presenteren op vrijdag 1 juni 2018 een uniek concert in samenwerking met Con Cuore Waregem. U kan er die avond genieten van de uitvoering van ‘Domus Waroniensis, de hymne van Stad Waregem die door Wim Bex werd gecomponeerd naar aanleiding van de opening van de Zuidboulevard in 2017, en The Queen Symphony.

Freddy Mercury zei in 1974 dat hij het leuk zou vinden als mensen hun eigen interpretatie zouden maken van zijn liedjes. Dat is precies wat de Britse componist Tolga Kashif deed met zijn The Queen Symphony. Erik Somers maakte er een arrangement van voor groot harmonieorkest en koor en met solowerk voor viool, cello en piano. De symfonie omvat zes delen en is gebaseerd op een twaalftal bekende melodieën, waaronder We Will Rock You, We Are the Champions, Bohemian Rhapsody en Who Wants to Live Forever.

Brian May, de gitarist van de legendarische glamrockgroep was onder de indruk: “Beeld je een componist in met de verbeelding en durf van een Tsjaikowski, een Holst of een Moessorgski. Beeld je in dat we hem loslaten op de melodieën, de kleur en de sfeer van het palmares van Queen. Beeld je in dat we die componist een groot orkest en dito koor ter beschikking stellen. Welnu, het resultaat zou monumentaal en buitengewoon kunnen zijn. Dit is het ook geworden in The Queen Symphony van Tolga Kashif.” Het Bevers Harmonieorkest in samenwerking met het vijftigkoppig koor Con Cuore laten horen dat daar geen woord van gelogen is.

Programma

Domus Waroniensis – Wim Bex
Hymne Stad Waregem

The Queen Symphony – Tolga Kashif / transcr. Erik Somers
Movement I:​ themes from Radio Gaga, The Show Must Go On, One Vision, I Was Born To Love You
Movement II: ​themes from Love Of My Life, Another One Bites The Dust, Killer Queen
Movement III: ​themes from Who Wants To Live Forever, Save Me
Movement IV: ​themes from Bicycle Race, Save Me
Movement V: themes from Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are The Champions, Who Wants To Live Forever
Movement VI: themes from We Are The Champions, Bohemian Rhapsody, Who Wants To Live Forever

tickets

Hieronder kunt u online uw tickets bestellen. Kies uw aantal tickets (€20) en vul je gegevens in. Bij bestelling ontvangt u een e-mail met bevestiging van uw bestelling en de betalingsinstructies. Bij ontvangst van uw betaling ontvangt u de digitale tickets op het opgegeven e-mailadres 10 dagen voor het concert.

bestel je tickets via onderstaand formulier

Naam

Voornaam

Straat + nr

Postcode

Stad

E-mailadres

Wenst te bestellen:

Gereserveerde plaatsen (€20):

voorwaarden

  • Tickets worden pas definitief toegewezen na betaling!
  • Alle tickets voor dit concert zijn gereserveerde plaatsen met uniek plaatsnummer en zal u digitaal ontvangen 10 dagen voor het concert op het door u opgegeven e-mailadres in het formulier. Het toewijzen van de plaatsnummers volgt de chronologie van de aanvragen.
  • De tickets, door u zelf afgedrukt, zijn enkel geldig op de avond van het concert en dient u mee te brengen om toegang te krijgen tot de concertzaal.
  • Uw gegevens in dit formulier worden gebruikt om uw tickets op naam op te maken en te verzenden en u op de hoogte te houden van andere concerten. Bij het online bestellen geeft u het Bevers Harmonieorkest de toestemming om uw e-mailadres te bewaren om u uit te nodigen voor andere concerten in de toekomst.

Extra info

Domus Waroniensis – Wim Bex

Domus Waroniensis werd gecomponeerd in opdracht van Stad Waregem voor de feestelijke opening van de Zuidboulevard op 3 juni 2017. Het werd op dit groots volksfeest in première uitgevoerd door het Bevers Harmonieorkest en de Waregemse koren. Vlaams componist Wim Bex schreef een statig en tegelijk zeer gelaagd melodisch imposant werk, een „grand opening“ waardig. De combinatie van een plechtige canon in de kopers met een rijk kleurenpalet in zowel hout- als koorpartituur brengt het verhaal van achter de noten. Dat van een bruisend nieuw stadsdeel én de rijke de traditie van de stad aan de Gaverbeek. De Latijnse titel verwijst naar “Waro-ingaheim” en betekent „de woonplaats van de clan Waro”.

Wim Bex

Wim Bex werd geboren te Sint-Truiden in 1977 en begon zijn instrumentale studies bij Marcel Vandereycken aan de muziekschool te Tongeren, eerst op trompet en vier jaar later op tenor trombone. Hij studeerde in Hasselt verder aan de muziekhumaniora en ging daarna naar het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij onder impuls van zijn leraar Michel Tilkin, de overstap naar bastrombone maakte. Na een dozijn jaren freelance te hebben gemusiceerd bij zowat alle Belgische en enkele buitenlandse orkesten, was hij sinds 2009 vast in dienst als bastrombonist bij het Limburgs Symfonie Orkest te Maastricht. In 2008 schreef hij zijn eerste compositie “Vademecum for Bass Trombone”, op verzoek van en opgenomen door Geert De Vos. Door de vele positieve reacties op dit werk kwam het componeren al snel in een stroomversnelling terecht en volgden oa. solowerken voor tenortrombone, trompet en bastuba, allemaal reeds op CD opgenomen. De belangrijkste leermeesters in zijn muzikale loopbaan zijn Ludo Verjans, Michel Tilkin en Wim Henderickx. Zij brachten hem, naast een natuurlijke en logische kijk op een muzikale partituur,vooral bij dat muziek benadert dient te worden met een open en positief ingestelde geest, volledig ten dienste van “het verhaal achter de noten”.

The Queen Symphony – Tolga Kashif / transcr. Erik Somers

Een bijzonder project van het Koninklijk Bevers Harmonieorkest in samenwerking met het koor “Con Cuore”.

Freddy Mercury zei in 1974 dat hij het leuk zou vinden als mensen hun eigen interpretatie zouden maken van zijn liedjes. Dat is precies wat de Britse componist Tolga Kashif deed emt zijn The Queen Symphony. Erik Somers maakte er een arrangement van voor groot harmonieorkest en koor en met solowerk voor viool, cello en piano. De symfonie omvat zes delen en is gebaseerd op een twaalftal bekende melodieën, waaronder Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are the Champions en Who Wants to Live Forever. Brian May, de gitarist van de legendarische glamrockgroep was onder de indruk: “Beeld je een componist in met de verbeelding en durf van een Tsjaikowski, een Holst of een Moessorgski. Beeld je in dat we hem loslaten op de melodieën, de kleur en de sfeer van het palmares van Queen. Beeld je in dat we die componist een groot orkest en dito koor ter beschikking stellen. Welnu, het resultaat zou monumentaal en buitengewoon kunnen zijn. Dit is het ook geworden in The Queen Symphony van Tolga Kashif.” Het Bevers Harmonieorkest in samenwerking met het vijftigkoppig koor Con Cuore laten horen dat daar geen woord van gelogen is. Tolga Kashif werkte twee jaar aan zijn Queen Symphony, die voor het eerst werd uitgevoerd door het Royal Philharmonic Orchestra op 6 november 2002 in de Royal Festival Hall. De eerste uitvoering werd bijgewoond door 2000 mensen, onder wie de moeder van Freddie Mercury, drummer Roger Taylor en gitarist Brian May. Er volgden uitvoeringen in Turkije en Australië. Sommige recensenten maakten een vergelijking met het werk van John Williams, in het bijzonder met zijn Star Wars. Anderen beschouwen de koorelementen van de Queen Symphony als een knipoog naar de neiging tot overdaad bij de rockband. De tonale taal van de symfonie is divers en put deels uit de Westerse klassieke traditie, terwijl de componist er ook uiteenlopende invloeden uit de middeleeuwse en romantische muziek en opera aan toevoegt.

Con Cuore

Con Cuore Waregem begon in 1971 als “Het Waregems Kamerkoor”. Na dirigenten Ivan Leire en Patrick Van Compernolle bracht het met Hans Vervenne grote producties, zoals de Johannespassie van J.S. Bach, het Requiem van W.A. Mozart en het Requiem van Fauré. Vanaf 1999 verkende het met Jan Vuye nieuwe horizonten en concentreerde zich vooral op muziek van de 20ste eeuw, maar bracht ook uitvoeringen zoals het Requiem van Duruflé, de 9e Symphonie van Beethoven, muziek van W.Matthias en J.Tavener en Carmina Burana van Carl Orff. Door de gestage groei was het koor geen “kamerkoor” meer en in oktober 2003 koos het zijn nieuwe naam, waarna het op de internationale koorwedstrijd Vlaanderen-Maasmechelen prompt de prijs voor de beste uitvoering van het opgelegd werk van Frits Celis wegkaapte. In 2005 stootte het koor door tot de finale van de wedstrijd “Koor van het Jaar”. In het jaar daarop won het in Sint-Martens-Latem de eerste driejaarlijkse Muziekprijs Lieven Duvosel én werd het in het Brugse concertgebouw eerste laureaat van het vernieuwde Koorfestival van de provincie West-Vlaanderen. Con Cuore gaf een compositieopdracht aan Roland Coryn en creëerde zijn “Canticum Canticorum Salomonis” en het voerde “All-Night Vigil” (“Vespers”) van Rachmaninov uit. In 2010 werd Con Cuore Waregem geselecteerd door het Florilège Vocal de Tours en behaalde het in de tweede finale van het provinciaal Koorfestival opnieuw een grootste onderscheiding met felicitaties van de jury! Zowel in 2011 als 2012 kreeg het de titel “Cultureel Ambassadeur van de Stad Waregem”. In 2012 voerde het koor de Mattheuspassie van Bach (versie Mendelsohn) uit en werd het uitgenodigd naar het festival van Verona. Begin 2013 werd Con Cuore gevraagd deel te nemen aan een verrassingsconcert ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van componist Kurt Bikkembergs, en later op het jaar volgden de fel gesmaakte eigen projecten “Voices²” (samen met het Amerikaanse Pitt Men’s Glee Club), “Carrousel” en “O Magnum Mysterium”. Ook voor 2014/15/16 mag Con Cuore de titel van Cultureel Ambassadeur Stad Waregem dragen omdat het koor “zijn niveau en status heeft bevestigd met innoverende initiatieven met regio-overstijgende uitstraling”. Het koor wint ook in 2016 het Koorfestival van de provincie West-Vlaanderen.Omwille van de uitzonderlijke prestatie op het Provinciale Koorfestival te Brugge en de prestigieuze projecten in de toekomst, krijgt het koor opnieuw de titel “Cultureel Ambassadeur Waregem 2017 – 2018 – 2019”.

Elisabeth De Bock – piano

De muzikale opleiding van Elisabeth De Bock is gestart aan de muziekacademies van Oudenaarde (piano bij Fillip Herreman) en Ronse (piano bij Ginneke De Praetere en contrabas bij Renaat Dreelinck). Haar hogere studies piano volgde ze bij Alan Weiss en Piet Swerts aan het Lemmensinstituut, met contrabas als 2e instrument bij Etienne Siebens. Na het behalen van haar meestergraad in de piano in 2001, studeerde ze gedurende een jaar aan het conservatorium van Madrid bij Julio Gimenez. Daar kon ze studeren dankzij een beurs van de europese gemeenschap. Ze werkte er hoofdzakelijk aan de bundel “Iberia” van Isaac Albéniz. Ook speelde ze de pianopartij uit “El amor Brujo” van De Falla met het “orquesta de jovenes”. In 2002 behaalde ze het specialisatiediploma piano bij Alan Weiss aan het Lemmensinstituut, en in 2004 het kandidatuursdiploma contrabas bij Frank Coppieters aan het conservatorium van Brussel. Momenteel is Elisabeth verbonden aan de muziekacademie van Waregem als lerares piano en als begeleidster van de viool- en dwarsfluitklas.