ORKESTEN

Het Koninklijk Bevers Harmonieorkest werd opgericht in Beveren-Leie (West-Vlaanderen, België) in 1927 als fanfare “De Leievrienden”. Onder impuls van het toenmalig bestuur werd de fanfare in 1988 omgevormd tot een harmonieorkest met Bert Decavel als dirigent. Het Bevers Harmonieorkest bevestigde jaar na jaar zijn kwaliteit en uitmuntend niveau op concerten, festivals en grote internationale muziekwedstrijden voor amateurorkesten.

In juli 2019 trad Jan Smets aan als chef-dirigent. Het orkest telt 90 leden en werkt aan een programmakeuze waarbij steeds een balans wordt nagestreefd tussen originele werken voor harmonieorkest en populaire bewerkingen zowel van het klassiekere (symfonische) als moderne repertoire of filmmuziek en werk voor solist en orkest.

PALMARES

- 1996/2001: Promotie en bevestiging ‘Superieure afdeling’, Diksmuide, België
- 2003: Vice-kampioen, Eerste Divisie, Certamen Internacional de Bandas de Música, Valencia (Spanje)
- 2005: Wereldkampioen Eerste Divisie, WMC Kerkrade, Nederland
- 2007: Geselecteerd muziekensemble ‘Provinciale Selectiewedstrijd’, West-Vlaanderen
- 2008: Brons ‘Sección de honor’, Certamen Internacional de Bandas de Música, Valencia (Spanje)
- 2009: Cultureel Ambassadeur Stad Waregem
- 2009: Brons hoogste divisie ‘Concertafdeling’, WMC Kerkrade, Nederland
- 2010: Cultureel Ambassadeur Stad Waregem
- 2011: Geselecteerd muziekensemble ‘Provinciale Selectiewedstrijd’, West-Vlaanderen
- 2013: 4de plaats hoogste divisie ‘Concertafdeling’, WMC Kerkrade, Nederland en ‘Beste Belgische harmonie’ alle categorieën
- 2014: Cultureel Ambassadeur Stad Waregem
- 2015: 2de laureaat finale ‘Provinciaal Muziekfestival 2015’, Concertgebouw Brugge
- 2017: 2de laureaat ‘Vlaams Open Harmoniekampioenschap’, Heist-op-den-Berg

DIRIGENT JAN SMETS

Jan Smets werd geboren te Tongeren in 1975 en begon zijn muzikale studies op euphonium bij Argo Penné aan de muziekacademie van Tongeren. Reeds op jonge leeftijd was hij laureaat van verschillende wedstrijden.

In 1990 werd hij bij Jong Tenuto verkozen tot ‘koperblazer van het jaar’. In 1991 maakte hij de overstap naar de tenortrombone. In 1993 startte hij zijn studies aan het Lemmensinstituut te Leuven in de klas van Michel Tilkin, waar hij het diploma ‘Meester in de muziek’ behaalde met de grootste onderscheiding.

Na een korte periode als solo-trombonist bij het Vlaams Radio Orkest slaagde hij in 1997 als solo-trombone bij het orkest van de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel waar hij tot op vandaag nog steeds werkzaam is. Jan is een graag geziene gast als solist in de HaFaBrawereld en als freelance trombonist bij symfonische orkesten, is als kamermusicus verbonden aan gerenommeerde ensembles en mede-oprichter van Belgian Brass.

Sedert december 2001 is hij docent trombone aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen.

Klarinetten, dwarsfluiten, hobo, fagot, saxofoons, trompetten, trombones, euphoniums, slagwerk…wil je ook graag meespelen in onze groep?

Om de toekomst van onze harmonie te verzekeren doen we grote inspanningen om een degelijke muzikale begeleiding te geven.

Vanaf de leeftijd van 7 jaar kunnen kinderen de lessen notenleer en instrument volgen aan de muziekschool. Vanaf het tweede en derde speeljaar geven we de kinderen bijkomende ondersteuning om het plezier van het samenspel te leren ontdekken. De leden van het ‘Bevers Jeugdorkest’ zijn zowel kinderen en tieners die al muzikale watertjes doorzwommen en prille koper- en houtblazers en percussionisten.

De muzikale leiding is in handen van Anthea Deblaere en Peter Maertens, beiden professioneel leraar aan verschillende muziekacademies.

Ons project wordt ondersteund door de Stedelijke Kunstacademie Waregem.

Interesse? Meer weten?

Neem contact Jan Smets op 0475 40 40 34 of via ons algemeen adres info@beversharmonieorkest.be.